Subscribe to RSS feed

Friday, June 10, 2011

ISU OBESITI DI MALAYSIA(2011)

Apa itu obesiti?
1.obesiti ialah sejenis penyakit nutrisi
2.seseorang boleh dikatakan obes apabila indeks jisim badan(BMI)melebihi kadar 40/35
3.berat badannya melebihi 30% drpd julat normal bg tinggi bdn,jantina dan umurnya

Statistik

Menteri Kesihatan Datuk Chua Jui Meng berkata , kajian mendapati hampir 3 juta rakyat Malaysia mengalami masalah kegemukan atau obesiti pada tahun 2000.

Kegemukan di kalangan kaum India sebanyak 25.6 peratus diikuti Melayu sebanyak 22.4 peratus dan Cina 19.5 peratus.

Mengikut statistik yang ditunjukkan, obesiti di kalangan penduduk Malaysia yang berusia 18 tahun ke atas meningkat tiga kali ganda daripada 4.4 peratus pada 1996 kepada 14 peratus pada 2006. Berdasarkan kepada kajian yang dijalankan oleh Kementerian Kesihatan, kadar kegemukan dan obesiti di Malaysia adalah tinggi berbanding negara-negara lain di rantau ini. Di Malaysia, 4 orang daripada 10 orang dewasa mengalami masalah kegemukan ataupun obesiti.

KUALA LUMPUR, 3 Julai 2010(Bernama) -- Empat daripada 10 orang dewasa yang melebihi usia 18 tahun di negara ini sama ada mengalami kegemukan atau terlebih berat badan, kata Menteri Kesihatan Datuk Liow Tiong Lai.

16 Nov - 16.2 Juta Rakyat Alami Kegemukan

gemuk

KUALA LUMPUR: Seramai 16.2 juta atau 60 peratus rakyat di negara ini dikesan mengalami masalah kegemukan seawal usia kanak-kanak lagi, kata Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai.

Beliau berkata, daripada jumlah itu, 8.1 juta penduduk atau 30 peratus mengalami masalah berat badan, manakala 30 peratus lagi mengalami masalah kegemukan berlebihan (obesiti).

Katanya pada sidang media selepas merasmikan Persidangan Ahli Lembaga Pelawat Hospital 2010 di sini, Masalah berat badan dan obesiti ini menyebabkan penyakit kronik yang tidak berjangkit seperti jantung, darah tinggi, barah buah pinggang dan diabetes. Penyakit ini boleh dielak dan dicegah dari semasa ke semasa tetapi kita dapati trend penyakit ini semakin meningkat.

Masalah ini disebabkan gaya hidup rakyat di negara ini dan kita tiada pilihan, melainkan perlu mengadakan pelbagai kempen dan program kesedaran bagi membolehkan rakyat mempunyai pengetahuan dan kemahiran untuk mengelak penyakit kronik berkenaan.

Turut hadir, Timbalannya, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin. Sementara itu, Liow mengumumkan kementerian akan menyalurkan peruntukan kewangan RM10,000 kepada setiap Lembaga Pelawat Hospital (LPH) di 112 hospital di seluruh negara, pada tahun depan.

Katanya lagi, peruntukan ini disalurkan terus kepada akaun LPH bagi menjalankan aktiviti dan program bagi meningkatkan kualiti perkhidmatan hospital dan kesejahteraan pesakit. Liow berkata, bermula tahun depan, mereka juga diberi tanggungjawab dan peranan lebih berat termasuk menganjurkan pelbagai program kesedaran untuk meningkatkan pengetahuian kesihatan rakyat.

Beliau berkata, kementerian juga mewujudkan sistem penarafan bintang bagi semua LPH dan sebagai permulaan, 18 hospital negeri dan utama dibuat penilaian berdasarkan beberapa kriteria termasuk pengendalian mesyuarat, projek, aktiviti serta lawatan, selain idea dan inovasi diterapkan dalam menambahbaik perkhidmatan hospital dan pesakit.

Katanya, antara LPH mendapat pengiktirafan empat bintang ialah Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Klang Selangor; Hospital Raja Perempuan Zainab II, Kota Bharu; Hospital Raja Permaisuri Bainun, Ipoh; Hospital Sultanah Aminah, Johor Bharu dan Hospital Pulau Pinang.

LPH yang mendapat tiga bintang ialah Hospital Tuanku Fauziah, Kangar; Hospital Tuanku Jaafar, Seremban; Hospital Sultanah Bahiyah, Alor Star; Hospital Melaka, Hospital Kuala Lumpur, Hospital Tengku Ampuan Afzan, Kuantan; Hospital Selayang dan Hospital Putrajaya.

Berita disunting daripada sumber : Berita Harian

26 Apr - 6 NGO Mahu Syarat Jual Nasi Lemak Ditarik

nasi-lemak2

KUALA LUMPUR: Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) bersama 15 badan bukan kerajaan (NGO) semalam, mendesak Kementerian Kesihatan menarik semula keputusan menetapkan jualan nasi lemak

dilakukan secara giliran di sekolah.

Difahamkan, nasi lemak hanya boleh dijual dua kali seminggu mengikut garis panduan ditetapkan kementerian.

Antara NGO lain turut menyatakan rasa tidak puas hati itu termasuk Majlis Permuafakatan Ayahanda SeMalaysia (PERMAS), Pertubuhan Pemikir Profesional Melayu Malaysia, Perpaduan Ummah Teras Negara (PUTRA), Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) dan Seni Bela Diri Vovinam.

Penasihat PPIM, Tunku Azwil Tunku Abdul Razak, berkata mereka berasa keputusan larangan penjualan itu dibuat secara tergesa-gesa, manakala kesannya tidak dikaji melalui kaedah saintifik.

Katanya, susulan larangan berkenaan dan kesan kononnya menyebabkan obesiti di kalangan rakyat, sudah mengakibatkan kerugian di kalangan pengusaha kantin serta peniaga kecil Melayu yang menjalankan perniagaan terbabit.

Menurutnya sehubungan itu, PPIM, PERMAS dan gabungan NGO Melayu lain mendesak kementerian mengkaji semula larangan ini berikutan dakwaan berkenaan tidak tepat, menyeluruh serta mempunyai agenda tersembunyi yang boleh menyekat pertumbuhan ekonomi orang Melayu.

Mereka berpendapat pelbagai langkah boleh diambil kementerian seperti menyekat penjualan makanan ringan, air berkarbonat, makanan sejuk beku yang masih berleluasa dijual di kantin dan luar sekolah.

Selain itu, penekanan berhubung pengajaran pemakanan seimbang dan gaya hidup sihat harus ditekankan kerana pelajar masa kini kurang beriadah, sebaliknya lebih gemar melayari internet menggunakan i-Pad, i-Phone dan laman sosial Facebook.

Hadir sama, Penasihat PERMAS, Syed Husin Al-Shahab, Presiden Pertubuhan Pemikir Profesional Melayu Malaysia, Kol Prof Datuk Dr Kamarudin Kachar, Timbalan Presiden Seni Bela Diri Vovinam, Datuk Faizal Musa, Presiden GPMS, Jais Abdul Karim dan wakil PUTRA, Hashnoel Murshim Hashim.

Pada sidang media itu, Tunku Azwil turut melontarkan tujuh soalan kepada kementerian untuk dinilai iaitu jika Malaysia berada di tangga keenam paling ramai menghadapi obesiti, apakah penduduk lima negara lain menjadikan nasi lemak makanan harian sehingga mempunyai masalah kegemukan.

Beliau turut mempersoalkan adakah burger, roti canai, mi, kuey teow, bihun dan makanan ringan yang bahan pelunturnya bahaya kepada pemakanan lebih baik daripada nasi lemak, selain sama ada Kementerian Kesihatan tidak sensitif bahawa nasi lemak satu daripada ikon makanan negara sebelum mengeluarkan kenyataan.

Sementara itu, Jais berkata, pihaknya tidak bersetuju cadangan kementerian berhubung punca obesiti, sebaliknya ia disebabkan pengambilan makanan barat seperti burger, nuget dan mee.

Katanya nasi lemak adalah makanan paling murah dan mampu dibeli pelajar dan kenapa ia dijadikan sasaran.

Bagi Dr Kamarudin, nasi lemak mengandungi karbohidrat yang boleh memberi tenaga untuk bergerak atau bekerja.

Disunting Daripada Berita Harian



0 comments:

Post a Comment